نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی در ایران وابسته به عوامل مختلفی است و شاید به همین دلیل است که افراد و صنف های مختلفی نیز در این خصوص فعالیت دارند که انجمنهای هنری صنف هنرمندان گالری داران نهاد های حمایت کننده دولتی و دلالان خارجی از آن جمله هستند. در اغلب کشورهای دنیا بانکها سرمایه گذاران و سهامداران اصلی در بازار تابلوهای نقاشی هستند ولی در ایران بانک ها به دلیل روشن نبودن فرآیند ارزیابی اقتصادی و قیمت گذاری آثار هنری تمایلی به حضور در این عرصه ندارند. بسیاری از بانکها و موسسات اقتصادی دولتی و عمومی ابهام در نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی و همچنین روشن نبودن قواعد قیمت گذاری کارشناسان هنر و کارشناسان اقتصاد و از همه مهمتر ابهام در شیوه های مجاز شیوه های مجاز خرید و فروش تابلو نقاشی و آثار هنری را دلیل عدم حضور در این بازار اعلام کردند.
تا قبل از سالهای ۱۹۷۰ تحقیقات بسیار کمی در در رابطه با آثار هنری و نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی و بازار آنها به چشم می خورد اما در سالهای ۱۹۸۰ و بعد از آن به یکباره بازار مبادلات بین المللی آثار هنری رشد چشمگیری پیدا کرد و در نتیجه تحقیقات در این خصوص نیز افزایش پیدا کند جامعه شناسان چون هوارد بکر به تحلیل نظام تقسیم کار در بازار هنر پرداختند و در خصوص نقش عوامل غیر زیباشناسانه بر ارزیابی های هنری و در نهایت قیمت گذاری های تابلوهای نقاشی نقدهایی ارائه کردند. در آن سالها بود که به هنرمندان آثار هنری به چشم شاغل در یک صنف نگریسته شد چرا که قبل از آن هنرمندان را صرفاً یک هنرمند و در نهایت یک نابغه و آفرینشگر می دانستند.
برای اینکه درک دقیق تر و بهتری از نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی و شیوه های صحیح آن داشته باشیم بهتر است این موضوع را در فرهنگ های مشابه و کشورهای همسایه نیز بررسی کنیم. یکی از کشورهای همسایه ایران که باهنر نیز بیگانه نیست کشور ترکیه است آیلین سکین در سال ۲۰۰۷ مقاله ای با عنوان تحلیل بازار نقاشی ترکیه ارائه کرد که در آن به بررسی رابطه میان برگشت سرمایه گذاری در نقاشی در مقایسه با سرمایهگذاری در مبادلات ارزهای خارجی طلا و سپردههای بانکی پرداخته است. او با بررسی تعداد ۱۰۳۰ عدد تابلو از نقاشان ترکیه به ارزیابی تاثیر مولفه های متفاوت اندازه تکنیک سبک تاریخ اثر و … بر قیمت تابلو پرداخته و در نهایت نتیجه گرفته که در کشور ترکیه تابلوهایی که با رنگ روغن و گواش کشیده شده نسبت به تابلوهایی که با آبرنگ و سایر تکنیک ها نقاشی شده اند ارزش بیشتری دارند
نقاشی هایی که بر روی متقال کتان و انواع پارچه کشیده شده بودند و در اصطلاح نقاشی روی بوم بودند نسبت به نقاشی های کار شده روی کاغذ قیمت بسیار بالاتری داشتند و احتمالاً دلیل آن دوام و بقای تابلوی نقاشی بود چراکه انواع پارچه از کاغذ مقاوم تر میباشد.
در ترکیه نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان میزان معروفیت نقاش و حتی اعتبار گالری که در آن تابلو نقاشی به فروش رفته در قیمت اثر هنری بسیار موثر است.
خالی از لطف نیست که نگاهی کوتاه و گذرا نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی در آن سوی دنیا نیز داشته باشیم به همین منظور نگاهی به پژوهش هلن هیگس در سال ۲۰۰۵ می اندازیم. هیگس بیش از ۳۷ هزار تابلو از ۶۰ نقاشی برتر و شناخته شده کشور استرالیا را در سالهای ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۳ مورد بررسی قرار داد. کار جدیدی که او انجام داد مشخص کرد کدام یک از نقاشان استرالیا در طی دوره ۳۰ ساله در امر فروش موفق تر بوده است.
اما بررسی وضعیت نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی در کشورهای پیشرفته نیز برای درک بهتر نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی امری ضروری است به همین منظور نگاهی به تحقیق مری جن رنجر در سال ۲۰۰۲ در مورد تاثیر شرایط زندگی، عضویت در انجمن های تخصصی، سن و جنسیت هنرمند بر قیمت تابلوهای آن در کشور هلند انداختیم. در این تحقیق مشخص شد که شخصیت و معروفیت نقاش در کنار نحوه آموزش های آکادمیک هنری او با قیمت گذاری و موفقیت فروش آثار او رابطه مستقیم دارد.
اما در نهایت چیزی که مهم است نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی در کشورمان ایران است که متاسفانه بجز چند نمونه تحقیقات جامع در خصوص پیدا نکردیم. مینو ایرانپور در سال ۱۳۸۱ پایان نامه ای با عنوان پدیده گالری در ایران داشته که در آن روند تاریخی پیدایش گالری های نقاشی از سال ۱۳۲۵ تا سال ۱۳۵۷ را در تهران مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر آن پانتهآ ابریشم کار در سال ۱۳۸۲ پایان نامه با عنوان فعالیت هنری به عنوان بخشی از اقتصاد منتشر کرده که در آن به صورت کلی ارتباط بین فعالیت های هنرهای تجسمی را با تولید ناخالص ملی مورد بررسی قرار داده است. در سال ۱۳۸۷ آقای صالحی امیری تحریری با عنوان ارزش گذاری کالاهای فرهنگی وی و هنری برای مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه کرده که البته بیشتر جنبه های اقتصادی این موضوع را مورد کنکاش و بررسی قرار داده و کمتر به جنبه های هنری پرداخته است.
همانطور که دیدید در کشور ایران تحقیق جامعی در خصوص نحوه قیمت گذاری تابلوهای نقاشی انجام نگرفته و همین یک موضوع نشان می دهد که در این خصوص تا چه حد از سایر کشورها عقب تر قرار گرفته ایم.
ميخوام تابلوقديمي كه دارم روبفروشم
سلام من یه تابلوی خیلی قدیمی وباارزش دارم خواستم ببینم جایی هست که تابلوشناس باشن وقیمت بزارن
به نظرم باید به گالری دار های معتبر شهرتون مراجعه کنید. سعی میکنیم به زودی یه مقاله کامل در مورد گالری های نقاشی معتبر ایران در سایت منتشر کنیم