آلفابت نخستین شرکت بزرگ فناوری به حساب میآید که گزارش مالی سهماهه سوم خود را ارائه میکند و دیگر غولهای تکنولوژی همچون متا، مایکروسافت، اپل و آمازون نیز در روزهای بعدی به تدریج گزارشهای خود را منتشر خواهند کرد.
گزارش مالی آلفابت از فصل سوم در حالی ارائه میشود که ابرشرکت فناوری تغییرات درونی و بیرونی زیادی را در ماههای اخیر تجربه کرده است؛ چنانکه در اوایل ماه جاری میلادی، پرابهاکار راگهاوان (Prabhakar Raghavan)، رئیس جستوجو و تبلیغات شرکت از سال 2018، کنار گذاشته و نیک فاکس (Nick Fox) جایگزین او شد. فاکس که یکی از مدیران قدیمی گوگل محسوب میشود، به خاطر نقش موثر در دستیار هوشمند گوگل یعنی Google Assistant شناخته میشود. علاوه بر این، تیمی که روی اپلیکیشن هوش مصنوعی Gemini کار میکند، قرار است به بخش DeepMind به سرپرستی دمیس هاسابیس (Demis Hassabis) ملحق شود و گوگل اعلام کرده که در حال ارزیابی چگونگی تأثیر تغییرات سازمانی بر نتایج عملیاتی است.
سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت، در گفتوگویی پیرامون این گزارش به مجموعه جامع و کامل (full stack) محصولات هوش مصنوعی شرکت اشاره کرده که در مقیاسی وسیع توسط میلیاردها کاربر گوگل استفاده میشود و چرخه ارزشمندی را ایجاد میکند. او روند رشد در آلفابت را فوقالعاده ارزیابی کرده و افزوده است «تعهد ما به نوآوری و همچنین تمرکز و سرمایهگذاری بلندمدت روی هوش مصنوعی به سودآوری برای مصرفکنندگان و شرکا انجامیده است. در بخش Search قابلیتهای جدید هوش مصنوعی موضوعات و نحوه جستوجو را توسعه داده است. در بخش Cloud راهحلهای هوش مصنوعی به پذیرش عمیقتر محصول از سوی مشتریان فعلی، جذب مشتریان جدید و معاملات بزرگتر یاری میرساند. [به تمام این موارد باید] درآمد تبلیغات و اشتراک YouTube را افزود که برای نخستین بار در چهار فصل اخیر از 50 میلیارد دلار فراتر رفته است.» پیچای در ادامه به رشد درآمدی قدرتمند آلفابت در سهماهه گذشته و تلاشهای مستمر این هلدینگ برای بهبود کارایی و افزایش حاشیه سود اشاره کرده است و میگوید: «من مشتاقانه در انتظار پیشرفت بیشتر در خدماترسانی به مصرفکنندگان، مشتریان و تولیدکنندگان در سطح جهان هستم.»
در ادامه به عملکرد بخشهای مختلف هلدینگ آلفابت به تفکیک اشاره خواهد شد:
به گفته خانم آنات اشکنازی (Anat Ashkenazi)، مدیر مالی جدید آلفابت که ظاهرا جایگزین روث پورات شده است، کسبوکار جست¬وجوی گوگل در سهماهه سوم امسال موفق به کسب درآمد 49.4 میلیارد دلاری شده که در مقایسه با فصل سوم سال گذشته، 12.3 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب این بخش همچنان بزرگترین عامل رشد درآمدی برای کمپانی به شمار میرود؛ اگر چه قانونگذاران آمریکایی در پی زیر سوال بردن عملکرد موتور جستوجوی آلفابت با ادعای ایجاد انحصار هستند.
درآمد حاصل از تبلیغات آلفابت در بازه زمانی جولای تا سپتامبر 2024 برابر با 65.85 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد 59.65 میلیارد دلاری این بخش در سال گذشته حدود 11 درصد افزایش یافته است. این رشد از ادامه موفقیت کسبوکار تبلیغات گوگل، هرچند با شتابی کمتر نسبت به سهماهه دوم، حکایت دارد. در این میان درآمد گوگل از تبلیغات YouTube به لطف هزینهکردهای مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در این سهماهه 8.92 میلیارد دلار گزارش شده که از برآورد 8.89 میلیارد دلاری تحلیلگران StreetAccount پیشی گرفته است.
فیلیپ شیندلر (Philipp Schindler)، مدیر کسبوکار آلفابت نیز ضمن اشاره به بهبود پیشنهادهای YouTube با استفاده از هوش مصنوعی، بر این باور است که مدل زبان هوش مصنوعی Gemini یوتیوب را قادر ساخته است «محتوای مرتبطتر، تازهتر و شخصیشدهتری را به بینندگان توصیه کند.» با این حال، پلتفرم پخش ویدئوی آلفابت از سوی دیگر پلتفرمهای ارائهدهنده تبلیغات مانند Netflix ،TikTok و Amazon تحت فشار رقابتی قرار دارد.
در سهماهه اخیر درآمد غول جستوجوی آمریکایی در بخش کسبوکار ابری با رشدی انفجاری به 11.35 میلیارد دلار رسیده که نه تنها نزدیک به 35 درصد از درآمد 8.41 میلیارد دلاری این بخش در مدت مشابه سال گذشته بالاتر است، بلکه از پیشبینی 10.88 میلیارد دلاری تحلیلگران StreetAccount نیز فراتر رفته است. به گفته آلفابت، موفقیت این بخش عمدتا به طرحهای جدید هوش مصنوعی شامل ارائه اشتراک برای مشتریان سازمانی باز میگردد.
به گفته پیچای، سرویس Google Lens یا تشخیص تصویر این شرکت که از دوربین گوشی و عکس استفاده میکند، اکنون برای بیش از 20 میلیارد جستوجوی تصویری در ماه به کار گرفته میشود. از دید مدیر عامل آلفابت، این سرویس یکی از خدمات با بیشترین رشد در گوگل به شمار میرود و اغلب برای خرید استفاده میشود.
به گفته مدیر مالی آلفابت، Google Workspace که ترکیبی از رایانش ابری و مجموعه بهرهوری (productivity) شرکت است، هم در سهماهه سوم شاهد رشد قوی بوده است. او در ادامه از رشد قابل توجه پلتفرم Google Cloud به عنوان مجموعه مدیریت داده و هوش مصنوعی این شرکت در طول فصل اخیر سخن گفته است.
این بخش از گوگل که سابق بر این با نام Google Other شناخته میشد و سختافزار، فروشگاه Play Store و درآمدهای غیر تبلیغاتی YouTube را در بر میگیرد، در فصل اخیر موفق به کسب درآمد 10.66 میلیارد دلاری شده که 28 درصد افزایش سالانه را نشان میدهد. البته نباید از یاد برد که درآمد حاصل از فروش گوشیهای سری Pixel 9، ساعت هوشمند Pixel Watch 3 و هدفونهای Pixel Buds Pro 2 برای نخستین بار در گزارش این سهماهه لحاظ شده است.
بخش موسوم به Other Bets شامل واحد علوم زیستی Verily و اتومبیلهای خودران Waymo همچنان زیانده است. طبق این گزارش ضرر عملیاتی این بخش در فصل اخیر 1.12 میلیارد دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش را تجربه کرده است. همچنین آلفابت از درآمد 388 میلیون دلاری بخش Other Bets و افزایش 31 درصدی آن نسبت به درآمد 297 میلیون دلار سال گذشته خبر داده است. بر اساس گزارشها، گوگل اخیرا از تکمیل چرخه تأمین مالی 5.6 میلیارد دلاری در خودروهای Waymo به منظور گسترش سرویس تاکسی رباتی در لسآنجلس، سانفرانسیسکو و فینیکس آریزونا و چند شهر دیگر خبر داده است.
به گفته مدیر مالی آلفابت هزینههای سرمایهای این هلدینگ در سهماهه سوم با 62 درصد افزایش سالانه، 13 میلیارد دلار بوده و در سهماهه چهارم نیز رقم مشابهی در انتظار آلفابت خواهد بود. همچنین آلفابت در فصل گذشته حدود 13.72 میلیارد دلار برای خرید ترافیک هزینه کرده که آن هم از تخمین 13.53 میلیارد دلاری تحلیلگران StreetAccount بیشتر بوده است.
آلفابت در پایان این گزارش از سود کل 2.5 میلیارد دلاری برای تقسیم میان سهامداران خبر داد که ظاهرا بدون تفاوت نسبت به سهماهه گذشته به ترتیب مبلغ 1.2 میلیارد دلار به کلاس A، معادل 173 میلیون دلار به کلاس B و 1.1 میلیارد دلار به کلاس C پرداخت خواهد شد. غول فناوری همچنین به ازای هر سهم 20 سنت سود برای سهامداران رسمی (stockholders of record) در هر یک از کلاسهای مورد اشاره در نظر گرفته است.